A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |
Marek Kuboš | |
slovenský dokumentarista | |
Narodenie | 10. jún 1970 (54 rokov) |
---|---|
Alma mater | Vysoká škola dopravy a spojov VŠMU |
Marek Kuboš (* 10. jún 1970) je slovenský dokumentarista.
Do slovenskej dokumentárnej tvorby sa zaradil svojimi dielami už počas štúdia na filmovej fakulte VŠMU v 90. rokoch. Na filmovú fakultu sa dostal po absolvovaní Vysokej školy dopravy a spojov, čo bol pravdepodobne dôvod, prečo sa jeho filmy výrazne líšili od diel mladších spolužiakov a tým ponúkajú pomerne vyspelý pohľad. Napriek tomu, že jeho tvorba zahŕňa iba niekoľko filmov, jej význam pre slovenský dokument je značný. Rozmanitosť nielen vo výbere tém je jedným z charakteristických znakov diel tohto autora, rovnako ako snaha vytvoriť spoločensky angažovanú výpoveď. Ďalším veľmi dôležitým znakom je vplyv jeho pedagóga Dušana Hanáka, ktorý, ako sám Kuboš priznáva, je pre neho dokumentaristickým vzorom. Tento vplyv možno badať už v jeho prvom filme Cesta fotografa, ktorý sa nápadne ponáša na Hanákov dokument Obrazy starého sveta (1972). Kuboš tvrdí: „Dušan Hanák je pre mňa ideálny pedagóg, ktorý ma – ako skúsený vodca poznajúci úskalia filmovej tvorby – priviedol k filmovému vnímaniu čo najkratšou cestou a ukázal mi, ako robiť filmy. Bez neho by som zrejme doteraz blúdil niekde na polceste. Ak existuje filmové tretie oko, tak mi ho pomohol otvoriť práve Dušan Hanák a som mu za to nesmierne vďačný.“
Charakteristika tvorby
V doterajšej tvorbe Mareka Kuboša možno zaznamenať tri rozličné prístupy a témy, ktoré spracováva. V Ceste fotografa je to príbeh jedného človeka a jeho pohľad na svet dôchodcov žijúcich na oravských grúňoch, vo filme Žel. st. 2 tr. Kraľovany s humorom a nadhľadom zobrazuje slovenské prostredie a kolorit železničnej stanice. Za vrchol jeho tvorby by sa dali považovať filmy vyjadrujúce ostrú kritiku spoločensko-politickej situácie na Slovensku v druhej polovici 90. rokov Hlas 98 a Taká malá propaganda. Za zdroj svojej inšpirácie Kuboš považuje „Ľudí, ich svety, ich uhly pohľadov na okolie“.
Kuboš je typ autora, ktorý priamo na mieste nakrúcania len minimálne zasahuje do prehovorov svojich postáv. Samozrejme, volí spôsob, akým bude predkamerová realita spracovaná, no do nakrúteného materiálu zasahuje predovšetkým postprodukčne prostredníctvom strihu, zvolenej hudby, zvukov a pod. Práve postprodukčné spracovanie jeho filmov vyjadruje špecifický rukopis autora. Tento veľmi výrazný prvok je možné spozorovať v každom z jeho filmov, bez ohľadu na rozličnosť zachytávaných tém.
Cesta Fotografa
Krátkometrážny dokumentárny film Cesta fotografa zachytáva fotografa Jara Sýkoru pri výrobe cyklu portrétov obyvateľov oravských grúňov s názvom Ľudský príbeh. Jaromír Sýkora sa fotografovaniu ľudí na Orave venuje už niekoľko rokov a má s nimi vybudovaný vzťah. Vo filme sa s ním kamera vydáva do osamotených chalúp v oravských obciach, kde žijú objekty jeho pozorovania. Sú to starí prostí ľudia dožívajúci na svojom kuse zeme, ktorá pre nich znamená slobodu. „Týmto ľuďom sa do starobinca veru nechce ísť. Pre nich táto drevená chalupa a toto malé pole je všetko.“ Na to, že sú pozorovaní, si už zvykli a pred kamerou sa správajú veľmi prirodzene. Film nám dáva možnosť pozorovať ich v prostredí im vlastnom. Kubošov film zároveň prináša portrét samotného fotografa a jeho práce ako poslania. Sýkorova zanietenosť pre pozorovanie týchto osôb je vyjadrená aj jeho komentárom a opisom svojej práce. Nie je fascinovaný chudobou či bezmocnosťou, najviac ho zaujíma čas a jeho vplyv na človeka.
Žel. st. 2 tr. Kraľovany
Film Žel. st. 2 tr. Kraľovany predstavuje inú tému ako autorova prvotina. Na rozdiel od nostalgického a smutného náboja sa tu stretávame s diametrálne odlišným ponímaním skutočnosti, v ktorej panuje humor a nadsádzka. Film sa sústreďuje na prostredie železničnej stanice Kraľovany a zobrazuje jej zamestnancov a cestujúcich návštevníkov. Je plný komických momentov navodených vážnymi až suchými opismi práce výpravcov, signalistu, elektromontéra a iných pracovníkov stanice. Komika je však predovšetkým podnietená strihom, ktorý Kuboš veľmi systematicky premyslel. Využíva tu humorné titulky, „grafické“ pomôcky, ako zábery z kníh a železničných príručiek, animáciu, ale aj vtipne dosadený dvojhlasný komentár.
Hlas 98
Hlas 98 je sled simulovaných telefonátov vytvorených deň pred voľbami roku 1998. Kuboš sa rozhodol obvolať svojich známych a priateľov s falošnou zámienkou ovplyvniť priebeh volieb. Snažil sa ľudí nahovoriť, aby vo voľbách dali svoj hlas HZDS. Pocit strachu sa snažil vyvolať tým, že o ľuďoch, ktorým volal, vedel veľa. Boli to predsa jeho známi a známi jeho priateľov. Kuboš v tomto smere použil veľmi funkčné zbrane. Či už išlo o podplácanie, prísľub kariérneho rastu, alebo naopak pohrozenie, boli to metódy ľuďom veľmi známe z predchádzajúceho režimu. Rozhovory vo filme sú taktickým spôsobom nastrihané tak, aby vyjadrili nastávajúci obrat v spoločnosti. Telefonát je teda základnou významovou rovinou filmu. Vizuálna stránka pozostáva zo záberov imitujúcich skrytú kameru a z predvolebných šotov HZDS, veľmi kontrastných s obsahom telefonátu. Napriek veľkému významu filmu boli časy, v ktorých vznikol, ešte stále dosť komplikované na to, aby bol adekvátne prijatý. Katedra dokumentárnej tvorby sa totiž po odpremietaní filmu rozhodla toto dielo zakázať.
Taká malá propaganda
V nasledujúcom a zatiaľ poslednom Kubošovom diele Taká malá propaganda (2001) sa stretávame s podobnou témou, akú malo dielo predchádzajúce. Film odzrkadľuje tendenčnosť verejnoprávnej televízie za vlády Vladimíra Mečiara. Zachytáva výpoveď bývalého redaktora Jozefa Brezovského, ktorý v STV v tom čase pôsobil a bol autorom relácií vytvorených, ako sám hovorí, preto, „aby občania vedeli, koho majú voliť“. Noviny STV boli vtedy obohatené o rôzne prídavné propagačné relácie. Dokument odhaľuje spravodajstvo bez morálnych či etických hraníc, využívané na agitáciu slovenských občanov. Film vznikol za podpory Nadácie otvorenej spoločnosti, Sorosovho centra súčasného umenia a za finančnej podpory Štátneho fondu kultúry Pro Slovakia. Dokument Taká malá propaganda bol uvedený na filmových festivaloch v Prahe, Jihlave či Budapešti a prvýkrát bol odvysielaný v Slovenskej televízii v roku 2003 v rámci diskusnej relácie Pod lampou. Toto dielo vykresľuje tvár televízie, keď sa priama manipulácia s divákom považovala zo strany vedenia za vec správnu a nevyhnutnú v rámci vtedajších záujmov vlády.
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Ľubomír Rehák
Adam Fawer
Adrian Erlandsson
Alain Boghossian
Alenka Bratušeková
Alexander Pschill
Alex Gaudino
Alex O'Brien
Alojz Hlina
Amaury Nolasco
Andrew Florent
Andre Agassi
Andy Bell (hudobník)
Ani DiFrancová
Anna Gavalda
Attila Dorn
B-Real
Barbara Paulusová
Beck (hudobník)
Bill Behrens
Bobby Cannavale
Cafu
CeCe Peniston
Chavo Guerrero
Christopher Nolan
Chris Coleman
Chris Jericho
Colin Edwin
Cristiano Caratti
Cristian Brandi
Ctislav Doseděl
Daniela Peštová
Danny Lohner
David Adams
David Benioff
David Ekerot
David James
Deborah Compagnoniová
Diana Mórová
Diego Nargiso
DJ SS
DMX
Dominic Purcell
Dominic Roussel
Doug Flach
Dušan Cinkota
Elizabeth Mitchellová
Ellis Ferreira
Elon Lindenstrauss
Els Callensová
Erik ten Hag
Essie Davisová
Ethan Hawke
Eva Borušovičová
Fabio Casartelli
Federico Mordegan
Fernando Eimbcke
Florin Răducioiu
František Oľha
Gábor Köves
Gianluca Pessotto
Grant Imahara
Gruff Rhys
Guillaume Raoux
Hadar Galronová
Halit Ergenç
Howard Jones (americký spevák)
Ian Rotten
Igor Bališ
Igor Kolla
Igor Vsevolodovič Girkin
Ilona Csáková
Ivana Christová
Ivan Kozák
Ján Počiatek
Júnior Baiano
Jacco Eltingh
Jacob Hansen
Jaime Oncins
Jana Farmanová
Jan Paroubek
Jaroslav Holeša
Jason Muzzatti
Jason Orange
Javier Milei
Jennifer Connellyová
Jeremy Roenick
Jigal Amir
Jim Courier
João Ricardo
John D. Carmack
John Frusciante
John Garcia (spevák)
Jon Larsen
Joseph Fiennes
Jozef Červeň
Jozef Kostelník
Jozef Majoroš (1970)
Julie Bowenová
Julie Halardová-Decugisová
Juraj Kledrowetz
Juraj Marušiak
Jutaka Akita
Karel Hirman
Karol Janas
Katarína Macháčková
Kelly Ripa
Kimiko Dateová
László Markovits
Ladislav Kamenický
Ladislav Karabin
Lara Fabian
Lara Flynn Boylová
Lee Cheol-ha
Luis Enrique
Luis Lobo
Magnus Larsson
Marc-Kevin Goellner
Marco Pantani
Marcus Cor Von
Marc Rosset
Marek Eštok
Marek Kažimír
Marek Kuboš
Marián Bochnovič
Marián Jakubócy
Marie Buňatová
Mark 'Oh
Mark Breeze
Matej Bukna
Matthew Lillard
Matt Damon
Melodie MC
Michaela Čobejová
Michael Amott
Michael Chang
Michelle Malkinová
Miho Nakajama
Mike Modano
Milan Dvorščík
Miloš Kováč
Minnie Driverová
Miroslav Baček
Naoko Jamazakiová
Nicklas Lidström
Nicolás Pereira
Nikola Gruevski
Norbert Hrnčár
Olaf Kölzig
Ondrej Binder
Patricia Petibonová
Patrik Kovačovský
Paul Allender
Pavel Černý
Pavol Lukáč
Peter Aerts
Peter Bebjak
Peter Núñez
Peter Oremus (tréner)
Peter Preložník
Petr Borkovec
Phillip Cocu
Piet Norval
Queen Latifah
Régine Cavagnoudová
Róbert Károlyi
Róbert Remiáš
Randa Kassis
Regina Hallová
René Pucher
Ricardo Álamo
River Phoenix
Robert Lang
Robert Louis Behnken
Rod Brind’Amour
Roland Bartetzko
Roman Baron
Roman Dostál
Roman Gennadievič Iľjin
Roman Kontšek
Roman Mega
Roy Khan
Rudolf Hrušínský najmladší
Samantha Mathisová
Satu Mäkelová-Nummelová
Shane McMahon
Shannon Leto
Simon Pegg
Slavomíra Mašurová
Sonny Anderson
Stephen Kipkorir
Ted Cruz
Thomas Feichtner
Tina Feyová
Todd Martin
Tony Kanal
Zuzana Kumanová
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.