A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Jean Marais | |
francúzsky herec, sochár, maliar a spisovateľ | |
Jean Marais v roku 1991. | |
Rod. meno | Jean Alfred Villain-Marais |
---|---|
Štát pôsob. | Francúzsko |
Narodenie | 11. december 1913 Cherbourg-Octeville, Francúzsko |
Úmrtie | 8. november 1998 (84 rokov) Cannes, Francúzsko |
Národnosť | francúzska |
Profesia | herec |
Aktívne roky | 1940 – 1980 |
Rodičia | Alfred Emmanuel Victor Paul Villain-Marais (otec), Aline Marie Louise Vassord (matka) |
Manželka | Mila Parély |
Partner | Jean Cocteau |
Deti | Serge Marais |
Podpis | |
Odkazy | |
Commons | Jean Marais |
Jean Marais občianskym menom Jean Alfred Villain-Marais (* 11. december 1913, Cherbourg-Octeville, Francúzsko – † 8. november 1998, Cannes) bol francúzsky herec, kaskadér, sochár, maliar a spisovateľ, dlhodobý životný partner básnika Jeana Cocteaua.[1] Patril k najpopulárnejším francúzskym filmovým hercom.
Životopis
Jean Marais, odmietnutý na konzervatóriu, chodil na hodiny dramatického umenia u Charlesa Dullina. Od roku 1933 pôsobil ako komparzista, najmä vo filmoch Marcela L'Herbiera L'épervier (1933) a Le scandale (1934). V roku 1937 sa zoznámil s Jeanom Cocteauom vďaka spolupráci týchto dvoch mužov, najprv v divadle Les chevaliers de la table ronde (1937), Les parents terribles (1938), potom v kine sa Jean Marais stal hviezdou francúzskeho veľkofilmu.
Začiatky Jeana Maraisa v kine kritikov nezvádzajú. Jeho majestátna postava kontrastuje s jeho stále zle položeným hlasom a niekedy nemotornými pohybmi. V Carmen (1942) sa Christian-Jaque zaviazal vyzdvihnúť hercove prednosti: prinútil ho natočiť bojovú scénu s Coëdelom, ktorá odhalila hercove impozantné svaly. Jean Marais vďačí za svoj prvý veľký kinematografický úspech svojmu priateľovi Jeanovi Cocteauovi, ktorý pre neho napísal scenár k filmu L'Eternel retour (1943) v réžii Jeana Delannoya. Herec hrá Tristana v tejto modernizovanej verzii Tristan et Yseult. Prekonal svoju nemotornosť, podarilo sa mu upraviť hlas a zmenil dikciu. V roku 1945 mu Cocteau zveril trojúlohu mladého muža, šelmy a očarujúceho princa vo filme Kráska a zviera. Postava šelmy ukladá Jeanovi Maraisovi päť hodín líčenia na každé natáčanie a umožňuje mu vyprodukovať jednu z jeho najdojímavejších skladieb. Brilantnosť jeho pohľadu dokonale vyjadruje vášeň, ktorá požiera netvora, zatiaľ čo tlmené tóny jeho hlasu vyjadrujú jeho zúfalstvo. Jean Marais v 50. rokoch vkĺzol do kože kostýmovaných postáv. Je ním Edmond Dantès vo filme Gróf Monte-Cristo (1953) od Roberta Vernaya. Oblečený v bielom saténe stelesňuje nádheru Ľudovíta XV. vo filme Keby mi Versailles rozprávali (1953) od Sachu Guitryho. V roku 1959 s filmom Hrbáč od André Hunebelle dal svojej kariére nový smer. Stáva sa z neho vychýrený hrdina. Je ním najmä Kapitán Fracasse (1960) od Pierra Gaspard-Huita. V Taliansku nakrútil niekoľko projektov vrátane filmu Únos Sabiniek (1961) od Richarda Pottiera. Jeho spolupráca s André Hunebelle sa končí sériou Fantomas, v ktorej talentom stelesňuje skákajúceho hrdinu z populárneho románu. Popularita Jeana Maraisa tiež vďačí za mnohé špecifické vlastnosti tohto muža. Oceňujeme jeho diskrétnosť, sympatie a jednoduchosť. Po úlohe incestného otca v Oslia koža (1970) Jacquesa Demyho, Jean Marais odišiel z obrazoviek na pätnásť rokov. Ten istý režisér ho zavolal späť v roku 1985 pre film Parking. V tom istom roku si vo filme Príbuzenstvo od Willyho Rameaua zahral sebeckého, no sentimentálneho starého otca zodpovedného za výchovu svojho vnuka. Jedno z jeho posledných pozoruhodných účinkovaní sa datuje do roku 1994 vo filme Claudea Leloucha Bedári.
V roku 1938 bol Jean Marais jednomyseľne prijatý do Comédie-Française. Na javisku predvádza hry Jeana Cocteaua (Les parents terribles a La machine infernale) a klasiku. Podpíše inscenáciu a výpravu Slávika a kráľa Oidipa. Od roku 1970 do roku 1985 sa Jean Marais venoval svojim prvým dvom vášňam (sochárstvu a maľbe) svoje diela viackrát vystavoval. Nakrútil množstvo televíznych filmov, z ktorých väčšina bola adaptovaná podľa divadelných hier, a dva z nich režíroval La Voix Humaine a Le Bel Indifferent. Napísal niekoľko kníh, vrátane svojich Memoárov Moje štyri pravdy (1957) a Príbeh môjho života (1975). V roku 1980 predsedal ceremónii Cézarov.
Bohužiaľ 8. novembra 1998, mesiac pred oslavou svojich 85. narodenín zomrel v nemocnici Broussailles v Cannes na pľúcny edém, ako Jean Cocteau pred tridsiatimi rokmi.
Ocenenia
- V roku 1993 získal Čestného Césara za celoživotné dielo.
Filmografia
Rok | Názov | Postava | Režisér |
1943 | Večný návrat (L'Eternel retour) | Patrice | Jean Delannoy |
1946 | Kráska a zviera (La Belle et la Bête) | Avenant, zviera a princ | Jean Cocteau |
1950 | Orfeus (Orphée) | Orfeus | Jean Cocteau |
1951 | Zázraky sa dejú len raz (Les miracles n'ont lieu qu'une fois) | Yves Allégret | Yves Allégret |
1953 | Volanie osudu (L'Appel du destin) | otec Lorenzo Lombardi | Georges Lacombe |
1954 | Keby mi Versailles rozprávali (Si Versailles m'était conté…) | Louis XV. | Sacha Guitry |
1954 | Gróf Monte Christo (Le Comte de Monte Cristo) | Edmond Dantes | Robert Vernay |
1957 | Smršť (Typhon sur Nagasaki) | Pierre Marsac | Yves Ciampi |
1957 | Natália (Les Nuits blanches) | nájomca | Luchino Visconti |
1959 | Hrbáč (Le Bossu) | rytier Henri de Lagardère zvaný hrbáč | André Hunebelle |
1960 | Orfeov závet (Le Testament d'Orphée) | Œdipe | Jean Cocteau |
1960 | Napoleon (Austerlitz) | generál Lazare Carnot | Abel Gance |
1960 | Kapitán (Le Capitan) | François de Capestan zvaný kapitán | André Hunebelle |
1961 | V službách kráľa (Le Miracle des loups) | Robert de Neuville | André Hunebelle |
1961 | Kňažná z Cléves (La Princesse de Clèves) | princ z Cléves | Jean Delannoy |
1961 | Kapitán Fracasse (Le Capitaine Fracasse) | barón z Sigognac zvaný kapitán Fracasse | Pierre Gaspard-Huit |
1962 | Železná maska (Le Masque de fer) | D'Artagnan | Henri Decoin |
1962 | Tajnosti Paríža (Les Mystères de Paris) | Rodolphe de Sombreuil | André Hunebelle |
1963 | Ctihodný Stanislav (L'Honorable Stanislas, agent secret) | Stanislas Dubois | Jean-Charles Dudrumet |
1964 | Fantomas (Fantômas) | novinár Jérôme Fandor / Fantomas / lord Geoffrey Shelton / starý dozorca | André Hunebelle |
1965 | (Pleins feux sur Stanislas) | Stanislas Dubois | Jean-Charles Dudrumet |
1965 | Pekelný vlak (Train d'enfer) | Antoine Fabre | Gilles Grangier |
1975 | Gentleman z Cocody (Le Gentleman de Cocody) | Jean-Luc Hervé de La Pommeraye | Christian-Jaque |
1965 | Fantomas sa hnevá (Fantômas se déchaîne) | novinár Jérôme Fandor / Fantomas / profesor Lefèvre / markíz de Rostelli | André Hunebelle |
1967 | Fantomas kontra Scotland Yardu (Fantômas contre Scotland Yard) | novinár Jérôme Fandor / Fantomas / Sir Walter Brown / Giuseppe Luigi | André Hunebelle |
1969 | Vydedenec (Le Paria) | Manu | Claude Carliez |
1970 | Oslia koža (Peau d’Âne) | kráľ | Jacques Demy |
1985 | Parking (Parking) | Hadès | Jacques Demy |
1995 | Bedári (Les Misérables) | Monseigneur Myriel | Claude Lelouch |
1996 | Zvodná krása (Beauté volée) | Monsieur Guillaume | Bernardo Bertolucci |
Referencie
- ↑ S.R.O. (FDB.CZ), 2003-2019, Filmová databáze. Jean Marais . FDb.cz, . Dostupné online. (po česky)
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Jean Marais
Externé odkazy
- Jean Marais v Česko-Slovenskej filmovej databáze
- Jean Marais v Internet Movie Database (po anglicky)
- Jean Marais v Ciné-Ressources – Fiches personnalités (po francúzsky)
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Šimon Jurovský
André Abegglen
Andrej Nikolajevič Tichonov
Ben Dixon
César Franck
Deusdedit
Doc Holliday
Ernest Valko
Ervín Horáček
Ferdinand Vrba
Francis Parkman
František Adámek
František I. (Kráľovstvo oboch Sicílií)
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.