A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Dimitrij Plichta | |
slovenský režisér, scenárista a dokumentarista | |
Narodenie | 21. máj 1922 České Budějovice |
---|---|
Úmrtie | 10. august 2004 (82 rokov) Dolná Sytová |
Dimitrij Plichta (* 21. máj 1922, České Budějovice – † 10. august 2004, Dolná Sytová) bol slovenský režisér a scenárista, tvorca desiatok dokumentárnych, zväčša populárno-náučných filmov. Zomrel vo veku 82 rokov vo svojom dome v Dolnej Sytovej v Jizerských Horách na severe Čiech.
Štúdium a začiatky
Dimitrij Plichta študoval na gymnáziu a konzervatóriu v Brne. Po vojne študoval estetiku na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe. Najprv pôsobil ako rozhlasový režisér, neskôr v období rokov 1949 – 1970 ako režisér dokumentárnych a populárno-vedeckých filmov v Štúdiu krátkych filmov v Bratislave. V tomto období sa podieľal na vzniku filmov ako Bábkové divadlo, Putovný tábor, Deti žalujú, Víno a iné. Od roku 1959 pôsobil už aj ako režisér hraných filmov.
Hraná tvorba
Kto si bez viny
Film Kto si bez viny je celovečerným hraným debutom Dimitrija Plichtu, ktorý okrem réžie k filmu napísal námet aj scenár. Snímka rozpráva tragický príbeh mladého Róma Vinca (Ján Mistrík). Ten je prinútený základnou vojenskou službou žiť v kolektíve ľudí, ktorí mu nechcú ani nemôžu rozumieť. Napätie vyvrcholí v momente, keď sa Vincovi kamaráti rozhodnú, že Vincovi v mene jeho ženy Šujany (Mária Málková) napíšu list, že mu je neverná. Film vznikol v rámci 1. tvorivej skupiny Alberta Marenčina / Karola Bakoša. Autenticky hlavne pôsobia zábery a taktiež vedľajšie postavy z rómskej osady. V podstate lineárny príbeh o jednoduchom Rómovi je doplnený hudbou Ilju Zeljenku. Tému filmu ovplyvnil Plichtu jeho dokument Upre Roma, pri ktorého natáčaní sa hlbšie priblížil k rómskej problematike. Film je aj inšpirovaný skutočnými udalosťami a príbehmi, ktoré zažil Plichta pri natáčani dokumentu Upre Roma. Avšak podobne ako v jeho ďalších hraných filmoch sa Plichta sústreďuje predovšetkým na psychologickú rovinu príbehu, mravnosť, ľudské charaktery a motivácie ich konaní.
Šerif za mrežami
Dramatický príbeh Šerif za mrežami z prostredia nápravno-výchovného ústavu pre mladistvých je ďalším filmom Dimitrija Plichtu na ktorom sa podieľal režijne a zároveň aj v rámci námetu a scenára. Mladý Jakub sa z falošnej solidarity nechá odsúdiť za krádež namiesto "šerifa" ich partie. Dúfa, že "šerif" jeho gesto ocení. Toto presvedčenie mu dodáva silu vydržať neznesiteľné pomery v ústave. Plichta na ploche nápravného ústavu pre mladistvých ukazuje množstvo pokrivených charakterov mladých ľudí. A nastoľuje otázku: Je vôbec možné sa napraviť? Film má mozaikovitú štruktúru, napriek tomu pôsobí vysoko autentickým dojmom, čomu napomáha okrem reálneho prostredia ústavu v Libkoviciach ah civilné herectvo, kombinácia hercov s nehercami a taktiež dokumentaristicky ladená vizuálna stránka.
Láska neláskavá
Vo filme Láska neláskavá sa divák dostáva tentokrát do prostredia väzenia. Dievča (Andrea Čunderlíková) je odsúdená za zabitie človeka. Vo väzení spomína na minulosť, čo v nej zažila, až ju to priviedlo až do väzenia. Hlavná hrdinka mala ťažký život – nenašla pochopenie u vlastných rodičov a nakoniec aj zločin, za ktorý je uväznená spáchala v afekte. Film zobrazuje bezvýchodiskovú situáciu mladého človeka, ktorý sa dostane na zlú cestu, z ktorej už návrat nie je možný. Film sa natáčal pod vedením 2. tvorivej skupiny Moniky Gajdošovej a Juraja Krála. Niektoré scény sa priamo realizovali v skutočných väzniciach v Břeclavi a Pardubiciach. Kameramanom tejto Plichtovej snímky bol známy Vincent Rosinec.
Dokumentárna tvorba
Dimitrij Plichta nakrútil veľké množstvo dokumentov rôznej metráže s rôznou témou. Cestopisné dokumenty, zdravotnícke dokumenty, ktoré mali slúžiť ako istá osveta medzi obyvateľstvom, takisto krátke dokumenty z prostredia divadla a iné.
Upre Roma
Stredometrážny film z polovice päťdesiatych rokov zachytáva život Rómov v našej krajine. Plichta v rámci Česko-Slovenska prvýkrát zachytil v tomto filme rómsku otázku a problémy s ňou spojené, predovšetkým otázku sociálnej a spoločenskej zaostalosti tohto etnika. „Tento středometrážní film je určen pro nejširší distribuci, zvláště však tam, kde žijí občané cikánské národností. Je dokumentem toho, že v naší socialistické vlasti slouží lékař všem a všude, a to i tam, kde musí napřed bojovat s nevzdělaností, pověrou, bázní.“ (Filmový přehled 10/1956)
Stroskotáme zajtra
Celovečerný dokument, natočený vo farbe, zachytáva priebeh plavby dvoch športových lodí Horizont a Albatros so šesťčlennou posádkou cez Atlantik v roku 1968. Ide o do istej miery experimentálny cestopisno – dobrodružno - dokumentárny film. Filmom je divák sprevádzaný rozprávačom Leopoldom Haverlom. Plavby sa zúčastnil aj samotný Plichta ako člen posádky jednej z lodí. Pred samotnou plavbou bola posádka podrobená aj psychologickým testom, ktoré mal na starosti doktor Dytrych. "Z domu sme odišli ako vynikajúci kolektív, ale na mori nás zostalo šesť jednotlivcov. Je to asi obdobné, ako keď šla výprava na Hindúkuš, boli priviazaní na jednom lane a pri tom si dávali po hube." povedal Plichta v rozhovore s Richardom Blechom. Hudbu k dokumentu zložil Štěpán Koníček, ktorý s Plichtom viackrát spolupracoval pri hraných filmoch.
Charakteristika tvorby
Dimitrij Plichta sa vo svojej tvorbe sústredil predovšetkým na populárne, dokumentárno náučné snímky s rôznou problematikou. V rámci jeho hranej tvorby, ktorá nie je až taká rozsiahla sa sústredil predovšetkým na problémy mladých v súčasnej spoločnosti. Jeho filmy sa snažia zachytiť krehkosť ľudských vzťahov a citov. Väčšinou stavia Plichta svojich hrdinov hraných filmov do hraničných situácii (zabitie, krádež...) v prostrediach, ktoré sú sami o sebe náročné na psychiku človeka (väzenie, nápravný ústav). Vďaka všetkým týmto prostriedkom ale dokáže odhaľovať skutočné charaktery ľudí, bez vonkajšej pretvárky. "Človek sa v istých chvíľach stáva egoistom," povedal Plichta pri rozhovore o jeho plavbe po Atlantiku a filme Stroskotáme zajtra. Pravdivosť tohto tvrdenia mnohokrát potvrdzuje aj v jeho hraných snímkach. Aj v jeho hraných filmoch je cítiť silný vplyv dokumentárnej tvorby - filmy pôsobia civilne a veľmi autenticky. Aj v rámci vizuálnej stránky aj sujetom. Vo všetkých svojich celovečerných hraných filmoch, okrem postu režiséra, je aj autorom námetu a scenáru (okrem filmu Koliesko, kde je autorom námetu Milan Ferko; ide o adaptáciu jeho novely Dobrodružstvo s kolieskom). Plichta nemal stabilný štáb spolupracovníkov, avšak na všetkých jeho hraných filmoch (okrem debutu Kto si bez viny) komponoval hudbu významný hudobný skladateľ Štěpán Koníček.
Okrem filmov sa Dimitrij Plichta podieľal aj na vzniku viacerých divadelných hier.
Filmografia
- Hraná tvorba
- 1976 – Terezu bych kvůli žádné holce neopustil
- 1969 – Láska neláskavá
- 1967 – Cézar a detektívi
- 1966 – Koliesko
- 1965 – Perlový náhrdelník
- 1965 – Šerif za mrežami
- 1963 – Kto si bez viny
- 1960 – Našiel som si kamaráta (TV film)
- 1959 – Náš školník
- 1958 – Aby nebyli sami
- Dokumentárna tvorba
- 1968 – Stroskotáme zajtra
- 1957 – Zabraňte nákaze 092
- 1956 – Deti žalujú ...
- 1956 – Ľady na Dunaji
- 1956 – Víno
- 1956 – Za ľudovými hudobnými nástrojmi
- 1955 – Upre Roma
- 1954 – Ej, keď som išiel na zboj ...
- 1954 – Putovný tábor
- 1954 – Údržba ručných píl
- 1954 – Údržba sekier
- 1953 – Bábkové divadlo
- 1953 – Pioniersky palác
- 1952 – Prečo oslavujem 1. máj
- 1951 – Slovenské ľudové tance
Knižné zdroje
- MACEK V., PAŠTÉKOVÁ J. Dejiny slovenskej kinematografie. Martin: Osveta, 1997.
- ŠMATLÁKOVÁ R., ŠMATLÁK M., Filmové profily. Bratislava: SFU, 2005.
- ULMAN M., ULMAN P. Sprievodca klubovým filmom. Bratislava: ASFK, 2003.
Články v periodikách
- Blech, Richard: Hovorí režisér Dmitrij Plichta. – In: Smena. – Roč. 21, č. 171 (22.6.1968), s. 3
- A co vy? U apartu Dmitrij Plichta, scenárista a režisér. – In: Květy. – Roč. 35, č. 1 (1985), s. 41.
- Dulíková, Radka: Slovo autora. – In: Československý voják. – Roč. 34, č. 21. (1985), s. 47.
- Žantovský, Petr: Dmitrij Plichta. – In: Reflex. – Roč. 2, č. 25 (1991), s. 42-43.
- Pelcrová, Kristína: Dmitrij Plichta. – In: Film.sk. – Roč. 5, č. 11 (2004), s. 36.
Externé odkazy
- Archivované 2007-07-12 na Wayback Machine
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Aage Niels Bohr
Alain Resnais
Alain Robbe-Grillet
Alan Perlis
Albert Marenčin
Albert Pick
Aleksander Krawczuk
Alexander Zrebený
Alexandr Petrovič Každan
Alojz Klimo
András Hegedüs
Andrej Lettrich
Anna Martvoňová
Antonín Bradna
Anton Myrer
Arthur Penn
Ava Gardnerová
Barbara Bel Geddesová
Betty Whiteová
Blake Edwards
Božena Mačingová
Božin Laskov
Bohuslav Hlôška
Butrus Butrus-Gálí
Carl Amery
Carl Reiner
Carolyn Woodová Sherifová
Christiaan Barnard
Christopher Lee
Cornelius Castoriadis
Ctibor Štítnický
Dana Zátopková
Darina Bancíková
Darina Lehotská
Dimitrij Plichta
Doris Day
Dušan Faško
Elemír Terray
Elena Čepčeková
Eli Urbanová
Elmer Bernstein
Elo Romančík
Emil Skákala
Emil Zátopek
Erich Hartmann
Erving Goffman
Ferdinand Vrba
Franjo Tuđman
Fritz Strassmann
Gérard Philipe
Günter Behnisch
Gabo Zelenay
Gejza Steinhübel
Gershon Kingsley
Gianna Berettová Mollová
Guy Hamilton
Hal Clement
Hana Ponická
Hans Georg Dehmelt
Helena Gmucová-Zahradníková
Helena Križanová-Brindzová
Herman Kahn
Iannis Xenakis
Ignác Bizmayer
Ihsán Abd al-Kuddús
Ilja Hurník
Imre Lakatos
Ivan Ďurička
Ivan Grigorievič Dračenko
Ivan Kupec
Ivan Stodola (lekár)
Ivan Vladimír Roy
Ján Bystrický
Ján Bzdúch
Ján Daniel Belák
Ján Gallo (pedagóg)
Ján Hadraba
Ján Iľanovský
Ján Ilavský (geológ)
Ján Magál (mykológ)
Ján Mathé
Ján Rozner
Ján Tomko
Július Pántik
Július Schubert
Július Torma
Jack Kerouac
Jang Čen-ning
Janko Čeman
Jan Skácel
Jason Robards
Jiří Berkovec
Jicchak Rabin
Jindřich Zelený
John James Voll
José Saramago
Josef Kemr
Jozef Štámec
Jozef Karel
Jozef Laššák
Jozef Minárik (literárny historik)
Jozef Serafín
Jozef Vadovič
Judy Garland
Karel Effa
Karin Lászlová
Karl Otto Apel
Karol Béla
Kevin Roche
Kingsley Amis
Klára Jarunková
Kurt Vonnegut
László Bulcsú
Ladislav Laho
Ladislav Noel
Ladislav Roštár
Leon Max Lederman
Liliane Bettencourtová
Luigi Cavalli-Sforza
Luigi Moretti (historik)
Maila Nurmi
Matej Rákoš
Maximilián Nitra
Michael Ventris
Michalis Kakojannis
Michel Galabru
Milan Jungmann
Milan Kolibiar
Milan Píka
Miloš Jakeš
Miloš Kopecký
Nikolaj Gennadijevič Basov
Norodom Sihanuk
Oľga Alexandrovna Ladyženská
Ondrej Gábor
Ondrej Lubi
Oskar Werner
Oto Fusán
Oto Gabrik
Otto Smik
Paul Scofield
Pavel Beckovský
Petro Volodymyrovyč Uhľarenko
Phil Bosmans
Pierre Wack
Pier Paolo Pasolini
Pinchas Lapide
René Roubíček
Richard Isadore Evans
Roger Etchegaray
Roman Kaliský
Rudolf Granec
Seymour Martin Lipset
Silvia Truu
Slobodan Aljančić
Stanford R. Ovshinsky
Stanley Cohen
Stan Lee
Stella Zázvorková
Stephen Edelston Toulmin
Steve Wochy
Sven Nykvist
Tamara Klimová
Telly Savalas
Thomas Samuel Kuhn
Tibor Bártfay
Valentine Telegdi
Viera Kantorová
Viktor Grigorievič Afanasiev
Viktor Uhliarik
Vincent Malý
Vittorio Gassman
Vladimír Mináč
Vladimír Plintovič
Vojtech Filkorn
Zdeněk Fiala
Zdeněk Liška
Zlata Solivajsová
Zlatko Klátik
Zoltán Jakuš
Zuzana Šimkovicová
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.